Besjoch it Mar Beeldend

Achtergrond Besjoch it Mar!

Besjoch it mar! is bedoeld voor de bovenbouw van het PO en de onderbouw van het VO, waarbij een inspirerende foto over de Friese omgeving de start is om een vlog, soundscape of stopmotion filmpje te maken. Alle Friese kerndoelen komen aan bod, maar de nadruk ligt op kijken en luisteren.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt.

Vijf kernprincipes:

  1. Photo starter: de start begint met een foto die verbonden is met de Friese taal
    en cultuur en die op verschillende manieren te interpreteren is. Het verhaal op
    de foto kan uit verschillende perspectieven verteld worden.

  2. Artful Thinking Strategies: een leermethode met open vragen over kunst, waarbij
    de vaardigheden als waarnemen, kritisch denken en visuele schriftkennis
    verbeterd wordt door geleide groepsdiscussies. De gespreksleider is geen bron
    van kennis, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. De aanpak
    nodigt uit tot een onderzoekende houding en actieve deelname.

  3. Meertalige dialoog: in alle fases van de les staat de dialoog centraal, Besjoch it
    Mar! stimuleert het samen nadenken, onderzoeken en interactie.

  4. Script: een script is nodig voor het maken van video’s. Het is een script waarbij gekeken wordt naar de genrekenmerken van een vlog, een stopmotion-filmpje of een soundscape.

  5. Digitale presentatie: de kinderen worden uitgedaagd tot het maken van betekenisvolle inspirerende digitale presentaties.

Structuur van de activiteit

  1. Verwonderen: in stilte de foto bekijken.

  2. Onderzoeken: met elkaar de foto onderzoeken met behulp van de Visual en Artful Thinking Strategies.

  3. Script maken: in tweetallen een script maken.

  4. Mooier maken: het script onderzoeken met de vlog-kaart-tips en verbeteren.

  5. Filmpje maken: een vlog, een stopmotion filmpje of soundscape maken.

  6. Bewonderen: Filmpjes van elkaar bekijken en tops en tips uitwisselen.

Katernen - Drie keer drie lessen

VLOG

Perspectiefinname en vloggen:
In de eerste drie lessen Besjoch it Mar! wordt een koppeling gemaakt tussen de strategie ‘Kom binnen’ (uit Artful Thinking Palette) en het maken van een vlog. De strategie ‘Kom binnen’ stimuleert het nemen van perspectief en nauwkeurig kijken door middel van projectie, een techniek waarbij kinderen een persona in een persoon of ding projecteren om ideeën vanuit een nieuw gezichtspunt te verkennen. De opbouw is: Kies een persoon, object of element in een afbeelding of kunstwerk en stap in dat standpunt. Denk na over: 

  • Wat kan de persoon/het ding waarnemen en voelen? Wat kan de persoon/het ding weten over of geloven?
  • Waar kan de persoon/het ding om geven?
  • Neem het karakter aan van het ding dat je hebt gekozen en improviseer een monoloog. Spreek in de eerste persoon, praat over wie/wat je bent en wat je ervaart.

Genre-kenmerken bij een vlog:

  1. Vertellen: in de ik-vorm
  2. Inleiding: voorstellen en locatie noemen
  3. Kern: persoonlijk (denk, voel, kijk, luister, …)
  4. Afsluiting: duidelijke afronding
  5. Tijd: niet langer dan 1 minuut
  6. Taalgebruik: Fries
  7. Tempo: niet te snel en niet te langzaam
  8. Intonatie: boeiend vertellen
  9. Volume: niet te zacht, maar ook niet te luid
  10. Beeld: prettig en rustig

Contactpersoon

Profielfoto-IMO

Lorem ipsum dolor sit amet

Lorem ipsum dolor sit amet

  • Wat is VTS?
  • Artful Thinking Pallette
  • Yenawine, P. (2021). Visual Thinking Strategies: met kunst het leren op school verdiepen. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
  • Holtes, J. & Kroeze, Y. (2018). Voorbij de kunst: anders kijken naar kunst met jongeren. Groningen: Palmslag.
IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

Aanmelden

Wij werken momenteel hard aan deze website. Kijk gerust vast rond!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.