Erna: Hee, suertsjes! Ha jimme ús heit ek sjoen?
Jort: Nee, gelokkich net!
Jelle: Toe even, ju… Nee, Erna, dy ha wy net sjoen. Do dy fan my? Of dy fan Jort?
Paul: Der is net ien thús by ús. Da’s raar! Us mem hat altiten myn iten klear!
Marjan: Seker raar… by ús is der ek net ien.
De kinderen van Timpetill waren zo ondeugend en dwars dat de ouders en andere volwassenen hun een lesje wilden leren. Stiekem gingen ze er allemaal vandoor… Komt dit allemaal nog wel weer goed?
De teksten van alle liedjes zijn HIER te vinden (PDF)
Elke les een scène
* De leerkracht kan de verwerking ook eerst overslaan en na het groepslezen klassikaal bespreken
** Een of twee groepjes presenteren voor de klasgenoten
Tink dy Tûk! – Meertalige Taalronde! – Sjongejonge!
In Bern de Baas komen verschillende thema’s ter sprake waar met de groep over gesproken en geschreven kan worden.
Thema’s:
Scène 1: Ondeugend zijn
Scène 2: Zonder vader en moeder
Scène 3: De baas spelen
Scène 4: Winnen en verliezen
Er kan ook een verbinding worden gemaakt met andere talen door een bepaalde rol in een andere taal of streektaal uit te laten voeren.