children-g7bbb5b502_1920

GRIP - Mondelinge observatie

GRIP – Mondelinge observatie zijn instrumenten voor het formatief evalueren en volgen van de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid van kinderen in het primair onderwijs.

Voor verschillende relevante genres zijn instrumenten ontwikkeld, bijvoorbeeld: mondeling betoog, mondelinge presentatie en discussie. Er zijn zowel instrumenten voor de leraar als zelfevaluatie-instrumenten voor de kinderen om inzicht te krijgen in hun eigen ontwikkeling.

Met de observatie-instrumenten voor mondelinge taalvaardigheid wordt het voor leraren eenvoudiger de voortgang van de kinderen in beeld te brengen op verschillende relevante aspecten van presenteren en gesprekken voeren.

De instrumenten kunnen worden ingezet in het kader van meertalige ontwikkeling, voor Fries, Nederlands en eventueel voor andere talen.

Hieronder kunnen de instrumenten gedownload worden. Een aantal instrumenten is bedoeld voor de onderbouw van het primair onderwijs, de rest kan worden ingezet in de midden- en bovenbouw van het primair onderwijs.

Hoofdprincipes van Inspirerend Meertalig Onderwijs

Meertalig perspectief als context
Bij GRIP – Mondelinge observatie

Dialogisch perspectief op leren en taalontwikkeling
Bij GRIP – Mondelinge observatie

Cultureel perspectief op taalontwikkeling
GRIP – Mondelinge observatie

Training?

De handleiding geeft voldoende informatie om met de observatie-instrumenten aan de slag te gaan. Mochten er wel vragen zijn, neem dan contact op met onderstaande contactpersonen of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op.

Contactpersonen

Profielfoto-IMO

Maaike Pulles

maaike.pulles@nhlstenden.com

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante. Etiam sit amet orci eget eros faucibus tincidunt. Duis leo. Sed fringilla mauris sit amet nibh. Donec sodales sagittis magna. Sed consequat, leo eget bibendum sodales, augue velit cursus nunc, quis gravida magna mi a libero. Fusce vulputate eleifend sapien. Vestibulum purus quam, scelerisque ut, mollis sed, nonummy id, metus. Nullam accumsan lorem in dui. Cras ultricies mi eu turpis hendrerit fringilla. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; In ac dui quis mi consectetuer lacinia.

IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

Aanmelden of meer weten?