Inspirerend Meertalig Onderwijs

Jungle Boek

Ferteller: Gur slûpt nei it boskje, mar as er it pakketsje oanrekket komt dêr in lûde gjalp út. Gur naait hurd út.

Khan: Bist wol in skijter!… It stjonkt wol trouwens…

Gur: Getver… in bytsje as… eh… as…

Khan: Apestront!… Doarsto?

 

Zo begint het ’s morgens vroeg in de jungle. Durven jullie het aan om het verhaal af te maken?

INSPIRATIE VOOR JUNGLE BOEK

  • Met elkaar praten over de betekenis van toneel
  • Met elkaar kijken naar fragmenten uit Junglebook
  • Met elkaar luisteren naar de muziek uit Junglebook
  • Een klein onderzoekje doen naar het ontstaan van Junglebook en de schrijver Rudyard Kipling
  • Een jungledans maken (muziek)
  • Een apendans maken (muziek)
  • Praten over (streek)talen
  • Een passend decor op het digibord maken bij een scène
  • Inspiratie opdoen via de website van het Berne Iepenloftspul
  • Presenteren voor andere groepen of voor ouders
  • Samen nieuwe dialogen schrijven
kleine-kippie

DIDACTIEK

Elke les een scène

  • In groepjes (of eerst klassikaal!) de scènes lezen
  • De rollen verdelen
  • De scène lezen en weer lezen
  • De verwerking doen*
  • Presenteren**

* De leerkracht kan de verwerking ook eerst overslaan en na het groepslezen klassikaal bespreken
** Een of twee groepjes presenteren voor de klasgenoten

DOELEN

  • Plezier beleven aan toneelteksten
  • Een stap vooruit zetten in het Fries lezen, spreken en schrijven
  • Elkaar helpen en ondersteunen om Fries te lezen, spreken en schrijven
  • Je in een rolfiguur kunnen verplaatsen

PRINCIPES

  • Dialoog centraal
  • Leerkracht is coach
  • Leerling is coach
  • Door inspiratie komt de motivatie voor de presentatie

VERBINDING

Tink dy Tûk! – Meertalige Taalronde! – Sjongejonge!

In Jungle Boek komen verschillende thema’s ter sprake waar met de groep over gesproken en geschreven kan worden. Bij een aantal scènes past ook een lied (zie hierboven).

Thema’s:

Scène 1: Gevoelens

Scène 2: Recht en onrecht

Scène 4: Moedig zijn

Scène 6: Wat is een held?

LEERKRACHT ALS COACH

  • Leerlingen stimuleren om Fries te lezen, spreken en schrijven
  • Observeren:
    • Durft de leerling Fries te spreken?
    • Durft de leerling Fries te lezen?
    • Durft de leerling Fries te schrijven?
    • Welke leerlingen worden coach?

LEERLING ALS COACH

  • Elkaar helpen met het Fries
  • Elkaar helpen bij het spelen van een rol
  • Elkaars mening respecteren

Contactpersonen voor dit project

gerrit-hoekstra

Gerrit Hoekstra

Foto: Tresoar Haye Bijlstra