Afbeelding8 Keunstryk 1

Keunstryk

Keunstryk brengt aansprekend (meertalig) taalonderwijs en goede cultuureducatie op inspirerende wijze samen. Scholen die voor Keunstryk kiezen, kiezen voor een open proces, waarin met elkaar leren, ontdekken en maken centraal staat. De vraag waar de school aan wil werken staat vast. De uitkomst niet.

Keunstryk leent zich voor het inzetten van een tal van kunstdisciplines en talige uitwerkingen. Kinderen ontdekken door het volgen van creatieve denkprocessen – verkennen, verbeelden en voelen, helder denken en maken – hoe ze hun eigen verhaal of gedicht kunnen opbouwen. Ze denken na over wat ze willen vertellen en hoe ze hun verhaal of gedicht kunnen indelen én delen. Denk bijvoorbeeld aan het gemeenschappelijk schrijven van een verhaal aan de hand van een rode draad en het beeldend uitwerken van dit verhaal, maar kinderen kunnen ook aan de slag met een gedicht dat ze daarna voordragen op film.

Een Keunstryk is dus altijd verbonden met de leefomgeving van de kinderen en ontstaat in co-creatie van school, leraren, kunstenaar en taalzaakkundige. Er zijn drie basisontwerpen: Creatief schrijven, filosoferen en volksverhalen. Maar scholen kunnen ook met het begeleidingsteam een geheel eigen ontwerp opstellen.

Sleutelprincipes van Inspirerend Meertalig Onderwijs

Meertalig perspectief
Bij Keunstryk worden de aanwezige taalachtergronden vooraf geïnventariseerd en aangemoedigd om te gebruiken; taalkunst of kunsttaal.

Dialogische interactie en cultureel leren
In een Keunstryk is ruimte voor interactie, onderzoek en verbeelding. Kinderen denken met elkaar na over de omgeving en verhalen en maken nieuwe verhalen in verschillende (kunst)talen. Bij Keunstryk lezen, schrijven en gebruiken de kinderen teksten al uiting van een creatief proces.

Onderzoekend leren
In een Keunstryk werken kunstenaars met kinderen. Er is ruimte om te spelen, onderzoeken en experimenteren met taal. Zo maken kinderen hun eigen verhaal, kunstwerk of presentatie.

Training?

Keunstryk zorgt voor alle ingrediënten om goed taalonderwijs en goed cultuuronderwijs te verbinden. De praktische instrumenten, de kunstenaar en de experts voor het maken van een ontwerp passend bij de school worden geregeld na het aanmelden. Voorafgaand aan de uitvoering is er een training over procesgericht werken. De leraar(en) en kunstenaar voeren het project daarna in co-creatie uit.

Contactpersoon

Profielfoto-IMO

Anja Morsink

anja.morsink@nhlstenden.com

IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

Aanmelden of meer weten?