Erfguodwike Op 'e strún Ergoedweek Op zoek

Erfguodwike 2024

In juni staat bij Inspirerend Meertalig Onderwijs erfgoed centraal. Dit jaar is het thema: Op zoek. Het project begint met het vinden van een schatkaart. Dit is de start om er samen op uit te gaan om de schatten van het eigen dorp of stad te vinden. Scholen kunnen zich vanaf nu opgeven en krijgen eind mei de schatkaart toegestuurd. Alle andere materialen komen op de site van YMU te staan zodat de kinderen en leerkracht er vlot mee aan de slag kunnen.

Scholen kunnen ervoor kiezen om Fries en meertaligheid aan te bieden in drie projecten verspreid over het schooljaar: de TT – De Trije Topprojecten. De eerste twee projecten, Berneboekewike in oktober en Poëzieweek in februari, hebben hetzelfde thema als de landelijke thema’s. Friese boeken en gedichten vormen de basis om op een creatieve, inspirerende en meertalige manier met Friese en streektalen aan de slag te gaan. Het laatste project van de TT is erfgoed, waarin het Friese erfgoed centraal staat.

In 2024 staat het thema Op zoek centraal. De week begint met het vinden van een schatkaart op het schoolplein, bijvoorbeeld in de zandbak, in de struiken of op een ander plekje. Er is een schatkaart voor de bovenbouw (groep 5/8) en een schatkaart voor de onderbouw (groep 1/4).

Op de schatkaart voor de groepen 5/8 staan drie zoekkaarten. Met die zoekkaart in de hand onderzoeken de kinderen in groepjes de omgeving: de straatnamen, de huizen, gebouwen en … wat zijn de grote vijf? Nadat ze op zoek zijn geweest gaan ze vragen bedenken, antwoorden op de vragen zoeken en aan het eind van de week presenteren ze hun onderzoek. Dat laatste kan in de vorm van een toneelstuk, een liedje of een andere creatieve presentatie.

De schatkaart voor de groepen 1/4 is een BINGO-schatkaart. Op deze kaart staan foto’s van o.a gebouwen, straten, bomen. Kunnen de kinderen tijdens de zoektocht deze foto’s in de omgeving terug vinden? Na de zoektocht verandert de klas in een erfgoedlokaal. Zo verandert de speelhoek in een Erfgoedmuseum en hangen in de bouwhoek foto’s van gebouwen uit de omgeving die de kinderen na kunnen bouwen.

Sleutelprincipes van Inspirerend Meertalig Onderwijs

Meertalig perspectief
In de Erfgoedweek staat een thema uit de Friese taal en cultuur centraal. De activiteiten die worden gedaan zijn de basis om op een creatieve, inspirerende en meertalige manier met Fries en streektalen aan de slag te gaan.

Dialogische interactie en cultureel leren
De activiteiten die ontwikkeld zijn bij het erfgoed thema zijn stuk voor stuk gericht op de meertalige dialoog. Door de thematische manier van werken, de open opdrachten en presentaties, wordt er geleerd in een betekenisvolle omgeving. Kinderen kunnen hun eigen achtergrond en ervaring inbrengen.

Onderzoekend leren
De kinderen onderzoeken met elkaar het thema door erover te filosoferen, stellen vragen en gaan met elkaar in gesprek. Ze gaan op zoek in de eigen omgeving.

Training?

Contactpersonen

Profielfoto-IMO

Jolanda Verhoef

jolanda.verhoef@nhlstenden.com

Profielfoto-IMO

Janke Singelsma

janke.singelsma@nhlstenden.com

Profielfoto-IMO

Elly Attema-Hobma

e.attema@cedin.nl

IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

IMO_Citaten

Pellentesque dapibus hendrerit tortor. Praesent egestas tristique nibh. Sed a libero. Cras varius. Donec vitae orci sed dolor rutrum auctor. Fusce egestas elit eget lorem. Suspendisse nisl elit.

Voornaam Achternaam

Aanmelden of meer weten?