Striemintsje: In boek!
Plusmintsje: Kinsto dan lêze?
Striemintsje: Fansels kin ik lêze! Ik bin net sa ûnnoazel as dy.
Mintsje: In boek, seit se…
Striemintsje: Net in boek, mar it boek!
Plusmintsje: It boek?
Mintsje: Striemy, do bedoelst dochs net…
Striemintsje: It Grutte Boek fan Spreuken en Geheimen! Dêrt wy noait oankomme meie fan dy stomme suster fan ús. Dat boek bedoel ik, ja.
Robin Hood wordt gezien als grote held! Maar je leest het in bovenstaande dialoog: Dat blijft niet lang meer zo… Want wat deze drie heksen in opleiding gaan doen met HET boek…
De muziek en liedteksten zijn geschreven door Peter Sijbenga.
De teksten van alle liedjes zijn HIER te vinden (PDF)
Robin Hood (scène 1)
Mei in oar, foar in oar (scène 2)
Heechacht’ en Nommel (scène 3)
Wikemerk (scène 4)
Net gûle Marian (scène 4)
Bom (scène 5)
It oare Ryk (scène 6)
Hyp hyp hoera yn de gloaria (scène 7)
In kroan heart op in kening (scène 8)
Elke les een scène
* De leerkracht kan de verwerking ook eerst overslaan en na het groepslezen klassikaal bespreken
** Een of twee groepjes presenteren voor de klasgenoten
Tink dy Tûk! – Meertalige Taalronde! – Sjongejonge!
In Robin Hood komen verschillende thema’s ter sprake waar met de groep over gesproken en geschreven kan worden. Bij iedere scène past ook een lied (zie hierboven). Robin Hood steelt van de rijken en geeft de buit aan de armen. Hoe vinden jullie dat?
Thema’s:
Scène 1: Eerlijk en oneerlijk
Scène 2: Met elkaar, voor elkaar
Scène 3: Arm en rijk
Scène 4: Vriendschap