Sake: Menear Wonka, wat gebeurt hjir allegearre?
Wonka: Ah! Ynteresse! Dat mei ’k hearre. Harkje! Yn dizze hal komt de sûkelade as in wetterfal nei ûnderen om luchtich te wurden.
Annigje: En dan?
Wonka: Ah! Do wolst leare! Treflik, famke! De sûkelade falt dêr yn de Grutte Skodder… Kom dêr net te ticht by, der stiet in sterke streaming…
Kasper: Sûkelade! De flibe rint my oer ’t kin.
Hoe zou dat aflopen? Met een fabriek vol lekkers?
De muziek en liedteksten zijn geschreven door Peter Sijbenga.
De teksten van alle liedjes zijn HIER te vinden (PDF)
Suertsje (scène 1)
Willy Wonka’s superreep (scène 2)
Fiif gouden wikkels (scène 3)
Chocolateria (scène 5)
Krak de nút (scène 6)
Trochkôgje (scène 7)
Ferjit hoe’t it wie (scène 8)
Elke les een scène
* De leerkracht kan de verwerking ook eerst overslaan en na het groepslezen klassikaal bespreken
** Een of twee groepjes presenteren voor de klasgenoten
Tink dy Tûk! – Meertalige Taalronde! – Sjongejonge
In Sake komen verschillende thema’s ter sprake waar met de groep over gesproken en geschreven kan worden. Bij bijna iedere scène past ook een lied (zie hierboven).
Thema’s:
Scène 1: Arm en rijk
Scène 4: Pech en geluk
Scène 5: (On)fatsoenlijk
Er kan ook een verbinding worden gemaakt met andere talen door een bepaalde rol in een andere taal of streektaal uit te laten voeren.